Friday 5 June 2015

別人是一面鏡子,先從自身找原因

今天早上看到以下這篇文章,有洞見,非常喜歡。一再提醒自己,無論我處在怎樣的環境裏,始終先從自身尋找原因,別人只是自己的一面鏡子,不管我看到的是快樂和痛苦,它始終跟自己有關,與別人無關。每次當覺察到這一點,就懂得如何調整自己,心情也隨之轉變。

比如今早,下樓梯要趕巴士去上班時,一對情侶擋住我的路,他們看到我在後面,也沒有讓路,我惟有跟在他們的後面,一步一步跟著他們走。結果當我走到車站時,眼睜睜看著巴士開走。我當時很不爽,心裏在想都是這兩個人,不是他們,我就不會錯失這班車,害我遲到公司。哈,馬上回想起我之前讀過的以下文章,意識到我的不快樂開始怪罪在別人身上了。想了一下,其實我當時可以叫他們讓路啊,可是我沒有,我知道以後如果遇到同樣的狀況時,可以先開口叫對方讓路,這樣就不會把責任放在別人身上。當覺察到這點時,同樣的兩個人,看起來也比較順眼了,自己的心情也變平靜了。哈哈,結果等了一下,大概5分鐘,很快巴士就來了。一再印證自己所相信的轉念,境轉

圖文轉載處  

愛,

世界既不是痛苦,也不是幸福快樂

我們所尋求的變成了世界。我們的看法和觀點變成了我們的世界。我們每一個人都是自己世界的締造者。如果生命每時每刻都帶給你痛苦,那麽你的某些觀點一定出了差錯。如果四周你看到的全是黑暗,那麽你肯定閉上了雙眼——同樣的雙眼可以看到光明。再想想你自己。重新審視你自己。如果你怪罪別人,你就沒辦法找到你自身的錯誤。如果你怪罪環境,你就沒辦法搞清你自身立場的根本所在。

所以,無論你處在怎樣的環境裏,始終先從你自身找原因。原因總是在自己身上。但是它們看起來始終都在別人身上。如果你避免這份誤解,要抓住痛苦不放是很困難的。別人就只是一面鏡子而已。照出來的總是我們自己的臉。

生命可以是一場盛大的歡慶,但是我們需要重新創造我們自己。活兒不難幹,因為一旦我們看到自身觀點的愚蠢,那份愚蠢就開始枯竭死去,一個嶄新的人將開始誕生出來。

附:本文譯自《奧修寫給生活的充滿愛的書信:150封蛻變生命的書信》。這些書信,是奧修親自寫給一些人的私人書信,來支持他們的靜心和內在探索。英文原文如下:

Love.

The world is neither misery nor happiness.

What we are seeking becomes the world. Our outlook becomes our world. Each one of us if the creator of his own world. If each moment of life brings you misery, then somewhere or other there is a fault in your outlook. And if all that you can see is darkness all around, then you have certainly closed the same eyes that can see light. Think about yourself again. Look at yourself afresh. If you blame others, you will not be able to seek out your own mistakes. If you blame the circumstances, you will not be able to fathom the roots of your own mental standpoint.

That is why, whatever circumstances you find yourself in, always start by looking for the causes within yourself. The causes are always found within oneself. But they always appear to be in others. If you avoid this misunderstanding it will be difficult to hold on to misery. Others simply function as mirrors. The face is always our own.

Life can be a big celebration, but we need to recreate ourselves anew. That work is not difficult, because the moment we see the folly of our own outlook, that folly begins to die and a new man starts to be born.




No comments:

Post a Comment